måndag 1 februari 2010

Ny lärarroll och nya sätt för elever att lära

En ögonblicksbild från en gymnasieskola i Sverige den 1 februari 2010...

Klockan är fyra och jag (F) och min kollega Helen (H) träffar en elev (E) i korridoren på väg ut mot lärarparkeringen.

E: Helen! Eftersom du är lärare i Matte C undrar jag om du kan flytta in i min hjärna för jag har lite svårt att förstå...

H: Ja visst det kan jag ju göra! Allvarligt talat, kom in till mig på mitt arbetsrum så kan vi sitta ned och prata om det... Jag hjälper dig!

E: Men nu ska ju du gå hem [eleven ser väldigt ledsen ut].

F: Du kan ju maila din mattelärare! Eller ta det i morgon!

H: Eller du kan söka på YouTube efter filmer där de räknar sådana tal..!

E: YouTube? Matte? Finns det? Går det?

H: Prova!

E: Får man det?

1 kommentar:

  1. Samma reaktion fick jag från min 13-åriga systerson när jag föreslog att vi kunde leta efter filmer på Youtube när han konstaterat att det material han hade fått om olika sorters celler inte gav honom rätt bilder.
    -Va? Finns SÅNT där?

    SvaraRadera