lördag 20 februari 2010

Internet låter oss inte glömma

Här hemma får vi både Ny Teknik och Ingenjören och jag gillar båda tidningarna fast jag är en inbiten samhällsvetare. I senaste numret av Ingenjören finns en mycket intressant artikel om hur nätet inte låter oss glömma och vilken information som egentligen lagras om oss hos exempelvis Google... Det är intressant och lite skrämmande och en diskussion som skulle vara intressant att ta med eleverna - vad visar de och lämnar ut om sig själva på nätet? Om jag skulle starta ett företag så skulle jag nog satsa på affärsidén att erbjuda tjänster att sopa bort alla digitala spår - en och en annan skulle kanske vara intresserad...

Om du inte orkar läsa hela artikeln så klicka i alla fall på länken så får du se (och höra!) ett coolt sätt att läsa tidningsartiklar på nätet som jag inte stött på tidigare... E-magin... Det börjar på sidan 59!

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gIssue=1&gTitle=&gYear=2010&gKey=3fzsmstm&gAvailWidth=1014&gAvailHeight=703&gInitPage=1&gHotspot=0

1 kommentar:

  1. Väldigt bra artikel som manar till försiktighet och att detta är något vi måste fundera på och även informera våra elever/ungdomar om.
    Kollade själv mina senaste sökningar i Google och upptäckte att det inte spelar någon roll längre på vilken dator jag söker, utan att goggle sparar sökningar från alla datorer jag använder i samma fil, en nyhet för mig.

    Margareta

    SvaraRadera