torsdag 18 februari 2010

Kursuppgifter jag gjort

Den här bloggen startades ju när jag började på KTH-kursen... Eftersom jag dock tänkt fortsätta med den här bloggen efter att kursen är slut samt att jag genom bloggen hoppas kunna sprida mina erfarenheter till kollegor som inte går den här kursen så berör innehållet inte enbart kursen som ni märkt (frustrerande för vissa kanske). Jag är med i förvaltningens IKT-grupp och tycker därför att det är extra viktigt att jag delar med mig av det jag lär mig på kursen (även om jag läser den på min fritid). Nog om detta... Vad håller jag på med just nu när det gäller kursuppgifterna? Jo, jag jobbar med avsnittet Web 2.0 och de senaste dagarna har jag gått igenom de sidor på kurswebben som berör detta (läst länkade artiklar, sett rekommenderande filmklipp osv.) samt följande:

Lagt ett inlägg i kurswebbens diskussionsforum om vad jag tror om Web 3.0 resp. Web 4.0 dvs framtiden, hur jag tror att det står till med IKT i skolan på 5-10 års sikt samt utvärderat vilka Web 2.0 tjänster/verktyg som jag testat.

Jag har kommenterat andras inlägg i olika forum i kurswebben (väldigt givande att kunna diskutera med andra även om det inte är så stor aktivtet i forumet.

Testat lite olika RSS-läsare och RSS-flöden (detta är i och för sig inget nytt för mig), bland annat har jag lagt upp RSS-flöden till mina elever i vår lärplattform och även lagt in RSS-flöden på min iGoogle-startsida. Jag har lärt mig mer om vad Google Reader kan erbjuda. Som tidigare gäller det att tänka på att begränsa antal flöden som man prenumrerar på, i varje flöde begränsa hur många "nyheter" man vill få upp - annars drunknar man!

Bekantat mig med Podcasting (ja, jag har inte testat detta tidigare, känner mig lite "efter") och laddat hem intressanta radioprogram (bland annat vetenskapsradion historia från sr.se) till min iGoogle-sida. Dock har jag inte gjort någon podcast ännu och lagt upp den på Bilda. Det får jag ta tag i vid senare tillfälle - tänkte göra det ihop med en kollega som också går den här kursen.

När det gäller sociala nätverk är jag ju en flitig Facebook-användare men den här veckan har jag också blivit medlem i ett Ningnätverk dvs. Dela! Nu återstår att starta ett Twitterkonto (strax).

En annan uppgift var ju att bekanta sig med Wikis och skapa en Wiki och det har jag ju gjort tidigare med en kollega som också går kursen. Efter sportlovet ska jag låta mina elever testa - väldigt spännande och jag återkommer...

Jag har jobbat med GoogleDocs, bland annat laddat upp dokument, skapat dokument, testat deras motsvarighet till PowerPoint, använd en del av deras färdiga mallar osv. Jag kommer definitivt jobba mer med detta framöver.

Allt detta har jag gjort med datorn i knäet och OS på TV:n!

Så vad återstår av testa? Det här får bli en kom-i-håg till mig själv: twitter, dela bild, dela film, göra en egen podcast och bokmärkestjänster).

2 kommentarer:

  1. Jag kommer att följa din blogg i fortsättningen. Det ska bli intressant att ta del av hur du använder verktygen i undervisningen. Jag har också funderingar och har försökt lite grann med videos, men jag skulle vilja gå vidare för att få elever mer engagerade. Jag håller på att avsluta avsnittet om Web 2.0, men det är mycket kvar av kursen för min del. Det är svårt att hinna med när man jobbar heltid och vill göra annat också. För övrigt blir det också datorn i knät, samtidigt som jag tittar på skidåkning.

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat! Tack för all inspiration, det behövs.

    SvaraRadera