torsdag 11 februari 2010

"Har du gått på kurs eller" frågade eleverna...

Jag har tvingats till en kort paus i mina IKT-studier. Jag har jobbat med en bodelning i veckan (förutom att jobba heltid). Det bör sägas att det inte är bodelning för egen räkning utan ett juridiskt case som jag jobbat med och som nu är klart och skickat till examinatorn på högskolan! Jag gjorde ett stort misstag häromdagen, uppdaterade min stautsrad på det sociala nätverket Facebook så det stod "bodelar för fullt" och fick strax därefter både meddelanden, mail och SMS från vänner som trodde att det var skillsmässa på gång vilket det INTE är. Snabbt spred sig ryktet också med hjälp av den nya tekniken. Jag fick gå ut med en dementi! En tankeställare (återigen) när det gäller Facebook... Och så levde vi lyckliga i alla våra dagar...

I veckan har jag haft lite informell utbildning av intresserade kollegor när det gäller att använda verktyget "startsida" i vår lärplattform Fronter. Är det någon här ute i bloggosfären som är intresserad så hör av er så kan jag berätta mer. Jag har också skapat forumuppgifter till eleverna (med våra forumuppgifter här på kursen som förebild) och det har fungerat över förväntan bra (man vet ju aldrig hur det går när man provar något nytt). Eleverna har tyckt att det varit ett roligt sätt att jobba på, de ser att de kan lära av varandra och jag tycker det är ett bra verktyg när det gäller att individualisera undervisningen. Än så länge är mitt mål att de ska få någon typ av feedback från mig på varje inlägg (kort men kärnfullt).

Jag har i veckan också fått flera kommentarer av typen "har du gått på kurs eller" av eleverna. Någon trodde att allt handlade om min nya dator och tyckte "det är värst vad du kan göra mycket häftigt med din nya dator". Mest imponerade blev de elever som fick ta del av en liten Prezi.com-presentation. Även kursplansmålen och betygskriterierna som ordmoln från Wordle lockade till en bra diskussion kring bedömning och betygsättning.

Nästa vecka är det sportlov och då ska jag dyka ner i kurslitteraturen. Återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar