tisdag 2 februari 2010

IKT och bloggar i nya ämnesplaner för ämnet Samhällskunskap

Ämnesplanerna för kurser i den nya gymnasieskolan (GY2011) släpptes idag på Skolverkets hemsida och ligger nu ute för synpunkter. Till min stora glädje finns följande kursmål i kursen Samhällskunskap 2 (motsvarigheten till dagens Samhällskunskap A):
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll (obs! det är jag som gjort vissa mål "feta"):

Demokrati och politik på lokal nivå, nationell nivå, inom Europeiska unionen och på internationell nivå samt hur man som medborgare kan påverka politiska beslut på de olika nivåerna.

Maktordning. Tillträde till makten och möjlighet att utöva och bevaka den.

Samhällsbyggande och samhällsekonomi från nationell till global nivå utifrån ett historiskt perspektiv med fokus på ideologiska, miljömässiga och ekonomiska aspekter.

Individers och gruppers formande av identitet och livsvillkor utifrån till exempel nationalitet, etnicitet, kultur, kön, sexualitet, grupptillhörighet, funktionshinder och klass.

Massmediers och informationsteknikens roll i samhället med betoning på deras möjligheter till påverkan och inflytande.

Mänskliga fri- och rättigheter ur såväl ett historiskt som ett dagsaktuellt perspektiv.

Källkritisk värdering av information och budskap från olika källor och medier i arbetet med samhällsfrågor.

Samhällsvetenskapliga begrepp, modeller och teorier.

Metoder för insamling av information till exempel intervju, enkät eller observation.

Muntlig och skriftlig presentation i olika typer av presentationsformer som är vanligt förekommande i samhället, till exempel debattartiklar, bloggar och rapporter.

2 kommentarer:

  1. Ja, då kommer bloggandet definitivt att öka i skolan. Va bra, då har vi lärare redan tränat på det.

    SvaraRadera
  2. Naturkunskapen har också förändrat syftet i tiden med den globala närheten.
    "Undervisningen i ämnet naturkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för att möta en global och komplex verklighet. Samhällets stora informationsflöde och snabba förändringstakt kräver att eleverna kan ta ställning och handla utifrån ett kritiskt förhållningssätt. Undervisningen i naturvetenskap ska möjliggöra det för eleverna att delta aktivt som demokratiska samhällsmedborgare i aktuell samhällsdebatt." Bra !

    SvaraRadera