måndag 31 maj 2010

Det finns ingen lärplattform i världen som klår Facebook...

Jag kan bara konstatera att det finns en enorm kraft i Facebook. Jag är en flitig Facebookanvändare privat men blandar inte ihop det med mitt arbete med eleverna (och är inte vän med dem). Huruvida man ska jobba med Facebook i undervisningen eller ej är ju en omtvistad fråga. Detta inlägg är inte tänkt att debattera detta (eller för den del Facebooks vara eller inte vara) men jag har funderat på att skapa en profil som heter mitt förnamn och efternamn + lärare och använda den tillsammans med eleverna. Dock är jag lite rädd att det kan få oöverblickbara konsekvenser då jag skulle få inblick i elevernas liv på ett annat sätt. Kanske skulle vi kunna skapa listor så att jag bara ser deras "skoljag"? Jag har också funderat på att sälja in den här idén till skolkuratorerna, att de skapar en profil som heter just kurator XXXgymnasiet som de använder på arbetstid för att få kontakt och kommunicera på nätet men också för att få lite koll på vad som händer där ute (ev. kränkningar osv)...

Idag har jag i alla fall förstått, vår lärplattform i all ära, att det är Facebook som är överlägset bäst när det gäller att nå ut till cirka 450 elever eller fler inom en timmas tid. Idag överhörde jag elverna i årskurs tre när de nu planerade sin sista skolvecka innan studenten. Allt från balfrisyrer till grillfester och vad var och en ska ha med till champagnefrukosten avhandlas via Facebook. På en högstadieskola i min kommun lyckades eleverna med hjälp av Facebook organisera ett vattenkrig mot en annan skola med över 150 inblandade på några timmar via Facebook. Nu önskar ju jag precis som ni antar jag att elever ska ha ett trevligt men lugnt studentfirande. Jag önskar inte vattenkrig då detta lätt spårar ur och leder till skadegörelse. Det jag dock önskar är att vi i skolan på något sätt kunde ta tillvara den enorma kraft som finns i ungdomarnas användning av sociala medier. Eller som en kompis och tillika lärare uttryckte det: "de kan inte få in en inlämningsuppgift trots muntliga uppmaningar, mail, påminnelser i lärplattformen, brev hem osv men de kan organisera en grillfest med 200 deltagare samma kväll på lunchrasten".

Jag återkommer när jag har klurat färdigt på detta...

5 kommentarer:

  1. Håller med dig om att Facebook är oöverträffat som kontaktyta med våra studerande - vår lärplattform är ju inte hälften som "attraktiv". Precis som du vill jag ha min privata del av facebook, där inga studerande äga tillträde, men det var ju en bra idé att skapa ytterligare ett konto. Jag funderade på om man kanske skulle gå med i något annat community där man kunde möta de studerande.

    SvaraRadera
  2. Jag använder FB aktivt. Jag har både nuvarande och elever ca 10 år bakåt i tiden. Jag har inget speciellt konto för min lärarroll utan kör allt på samma. Det som är intressant och roligt tycker jag att FB kan koppla samman olika årskullar på otroliga sätt. Gamla elever som nu har företag söker arbetskraft via mig eller någon annan sida på FB.
    Jag brukar även passa på att upplysa elever om etik, moral och god publiceringssed när det gäller material som laddas upp.
    Det är fortfarande många som laddar upp saker som är tänkt för den privata sfären, men att det sprider sig i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag är i princip för att man använder sociala medier som ett sätt att nå ut till plattformar där flertalet elever (som i fallet facebook) befinner sig. De som inte har konto kan ju få hjälp med detta av, för skoländamål.

    Tyvärr har facebook en väldigt styvmoderlig inställning till sekretess och integritet. Sekretessinställningarna är ganska avancerade och ändras ofta. Den här guiden är bra som en grund för vad lärare och elever bör känna till http://www.allfacebook.com/2009/02/facebook-privacy/

    Men som sagt ändras policy återkommande, nu senast förra veckan, vilket bland annat innebär att vänners vänner per automatik ser dina profilfoton, om du inte själv väljer att begränsa detta. I fallet med en "läraridentitet", skulle det innebära att om du (med din egen facebookprofil), eller någon kollega, som är vän med dig och vän med många av eleverna, blir vän med denna läraridentiet så kan eleverna se dina profilfoton (mm).

    Dessutom är det ju tråkigt att facebook är så slutet och inte stöder RSS, men det kanske är ett senare problem :)

    SvaraRadera
  4. Ja FB slår nog allt. Om vi lärare bara kan hitta bra sätt att använda FB på så tror jag att sidan skulle kunna vara en oerhört bra tjänst för seriösare saker än vattenkrigsplanering och champangefrukostar :) Frågan är bara hur?

    SvaraRadera
  5. Jag letar efter två applikationer för Facebook, nämligen 1.bokningsssytem för resurser inom befintliga Facebook-grupper, och 2,en lärplattform inom facebook, som möjliggör för eleverna att lämna in uppgifter som jag kan individuell, och "hemlig" respons på.
    Något du känner till?
    Ulf Lindquist / Lerums Gymnasium

    SvaraRadera