onsdag 26 maj 2010

Tankar efter framtidens lärande som vi delade med arbetslaget

Tiden går fort när det är slutbetygstider! Nu är det snart en vecka sedan jag var på Framtidens lärande i Nacka. I morse fick jag och kollegan som var där i uppdrag att göra en kort sammanfattning av våra intryck inför arbetslaget på vårt möte som vi alltid har på onsdagar. Det blev kort tid för förberedelser kring vad vi ville lyfta fram men följande intryck förmedlade vi till arbetslaget:

1. Alla snackar om en-till-en-datorer. Många har rullat ut dem redan (även i grundskolan och till små barn). Det är inte längre en fråga om utan när... Ingen vågar låta bli i den hårda konkurrens som råder om elever (i alla fall i gymnasieskolan med krympande elevkullar). Förut talade man om IT som ett verktyg i skolan men "vi använder inte datorerna för datorernas skull utan bara om det höjer måluppfyllelse". Så ser man det inte längre. Datoranvändning är viktig i sig därför att så ser alla arbetsplatser ut och så ser elevernas liv ut. Skolan kan inte ligga efter samhället. Datorn är penna och papper idag!

2. Många kommuner lägger ut IT-avdelningen på entreprenad. Exempelvis har Volvo IT vunnit upphandlingen om hela Stockholms stad.

3. Politikerna i kommunerna spelar en väldigt stor roll när det gäller IT i skolan. Det är väldigt stora skillnader kommuner emellan. Detta vidgar den digitala klyftan vilket är ett stort problem. En slags nationell handlingsplan/statlig styrning efterlyses från många håll...

4. Många kommuner satsar på IKT-pedagoger. IKT-pedagog var väl vanligaste "titeln" på mässdeltagarnas namnskyltar... Avundsjuk, jag är så avundsjuk...

5. Skolledarna spelar en stor roll när det gäller IT i skolan. Många har redan satsat på teknik men lärarna använder den inte (eleverna använder datorer ca två timmar hemma per dag och 50 minuter i veckan i skolan). Hur ska rektorn agera då? Med piska? Det går ju inte att vägra att köra en ny robot på Volvo så varför ska det gå i skolan (jag hoppas ni förstår min liknelse)? Med morötter? Hur skulle sådana morötter i sådana fall se ut? Lönespridning?

6. Det pratades en hel del om PIM och framgångsfaktorer. Exempelvis skolor där lärarna inte hade personliga bärbara datorer men där man fick en om man gjorde PIM3 osv... En slags morot för att anknyta till punkt 5.

7. En del politiker och skolledare skapar "fonder" från vilka lärare i kan söka projektpengar. Projekt kan vara att ett gäng kollegor gör något IKT-relaterat med elever (och sedan rapporterar och sprider), att åka på en utbildning eller mässa (ex. BETT-mässan i London) osv. En slags morot för att återigen återknyta till punkt 5.

8. Mattecoach på nätet är ett mycket spännande projekt. Hur kan vi stödja eleverna i deras lärande med hjälp av webben? Mattecoachprojektet (KTH+Stockholms stad) handlar om att elever på kvällstid kan chatta med lärarstudenter via MSN och få hjälp med matteproblem. Det finns andra liknande projekt. Viktigt för elever som inte kommer från studievana hemmiljöer...

9. Du som lärare behöver inte kunna allt... En ny lärarroll innebär att vi lär av varandra... Dina elever kanske kan lära dig om IKT?

10. Framtidens lärande återkommer nästa år och då i större lokal. Ska vi åka hela arbetslaget kanske?

Vi hoppas och tror att många kollegor uppskattade vår turboredovisning. Visst är det svårt att sammanfatta två dagars intyck på kort tid... Jag upplevde inte att det var något direkt nytt men detta kan jag säga eftersom jag går KTH-kursen. Hade jag åkt på detta i januari i år så hade MASSOR varit nytt. Det var också roligt att träffa lärarna och några kursdeltagare IRL (även om det var ett väldigt kort möte).

Vi informerade också vårt kära arbetslag om att mycker mer info, material, föreläsningar och så vidare om konferensen finns på http://www.diu.se/

2 kommentarer:

  1. Jag tar mig härmed friheten att erinra om den forskning, som jag haft möjlighet att ägna mig åt under senare år och som jag önskar kan få viss betydelse för den fortsatta utvecklingen avseende användningen av IKT i lärandets tjänst. Min förhoppning är, att denna uppfattning ska kunna delas av dem som är verksamma inom detta område. Det är anledningen till att jag härmed återkommer, för att få veta hur man uppfattar ett arbetssätt som detta. Jag vore därför tacksam, om du kan och vill ta dig tid att besöka bifogad hemsida jämte länkadresser.

    Hur kan vi idag utforma ett lärande arbetssätt för en undervisning i morgondagens skola?
    Ett tänkbart förslag har jag formulerat på min hemsida www.123minsida.se/learningICT. Här presenteras bakgrunden till, det teoretiska innehållet i samt själva tillämpningen av ett lärande arbetssätt med datorstöd. För en mer detaljerad beskrivning av arbetssättet kan jag rekommendera ett besök på följande två webbadresser:

    http://www.scribd.com/doc/30271081/Ett-larande-arbetssatt

    http://etjanst.hb.se/bhs/ith/1-00/ss.htm.

    Mitt förslag om framtidens lärande utgår bl.a. från uppfattningen, att elever i samverkan skapar kunskap utifrån insamlad och källkritiskt granskad information i stället för att fungera som enbart mottagare av information. Det handlar i allt väsentligt om en social och kritiskt granskande skapelseprocess i det livslånga lärandets tjänst.

    Känn dig alltså varmt välkommen att besöka min hemsida jämte länkar, vilka handlar om ett lärande arbetssätt med IKT och hör sedan gärna av dig med frågor och/eller synpunkter!

    Varma sommarhälsningar
    Stefan Svedberg

    SvaraRadera
  2. Hej och varmt välkommen till min bokinformation!

    Det handlar om en skolrapport ”Informationssökning med IT som ett led i ett undersökande arbetssätt – ett exempel på kollaborativt lärande” (ISBN 978-91-86690-38-0).

    Syftet med aktuell publikation, den andra i ordningen , är att visa hur elever tillsammans i en skolsituation kan utveckla digital kompetens. Boken beskriver hur man använder IT i undervisningen för att söka, jämföra, kritiskt granska, utbyta och redovisa information. Det handlar med andra ord om hur 20 högstadieelever använder ett undersökande/ probleminriktat arbetssätt, där IT-användningen underlättar den pedagogiska processen och lärandet. Boken är främst tänkt att kunna användas som fortbildningsmaterial för lärare i grundskolan. Arbetssättet har tidigare beskrivit i HumanIT (nr.1, 2000). Besök gärna adressen http://etjanst.hb.se/bhs/ith/1-00/ss.htm!

    Mitt förslag om framtidens lärande, ”Ett lärande arbetssätt”, utgår från uppfattningen, att elever i samverkan skapar kunskap utifrån insamlad och källkritiskt granskad information i stället för att fungera som enbart mottagare av information. Det handlar med andra ord i allt väsentligt om en social och kritiskt granskande skapelseprocess i det livslånga lärandets tjänst. Mer om arbetssättet finns att läsa på adressen http://www.scribd.com/doc/30271081/Ett-larande-arbetssatt!

    För att kunna veta om detta mejl nått rätt adressat och om möjligt undvika upprepade utskick med samma innehåll, vore jag tacksam för svar eller bekräftelse i någon form. Min innerliga förhoppning är att boken ska komma till användning ute på skolorna och tjäna som en vägledning för lärare som önskar pröva nya möjligheter vad gäller den framtida lärandeprocessen. Lycka till!

    Med vänlig hälsning
    Fil.lic. Stefan Svedberg







    P.S.
    Om intresse finns så kan boken i första hand beställas genom Bokrondellen eller Bibliotekstjänst och i andra hand via e-mejl till adressen info@recito.se alternativt fax 08-509 12 556. Intresserade journalister kan beställa elektroniska recensionsexemplar genom att skicka e-mejl till adressen info@recito.se.

    SvaraRadera