torsdag 27 maj 2010

Tröskelpedaogik i det 21:a århundradet - en anekdot

Det är bara att erkänna. Jag har gjort DET. Du har säkert gjort det också. Det jag syftar på är metoden tröskelpedagogik. Jag testade denna metod senast i tisdags... Lite bakgrund; inser plötsligt att det är 30 minuter kvar till lektion (hade råkat fastna i en rättningshög) - HJÄLP!!! Kollar i planeringen (i Onenote) och temat är ett valprojekt som jag kör i Samhällskunskap B (eleverna är mycket motiverade då ca 75% har rösträtt i september)... Blir lugn igen, ingen fara jag är på hemmaplan. Sedan ser jag underrubriken; PIRATPARTIET! Oh my! Panik! Här finns inga gamla PPT-presentationer att luta sig mot, ingen tydlig ideologi av typen konservatismen som man kan redogöra för i sömnen, ingenting i läroboken. Vad göra? Tröskelpedagogik i 21:a århundradet handlar för mig om KLIPP och då menar jag FILMKLIPP som man kan hitta på webben. Jag paniktestar http://www.svt.se/ och skriver in Piratpartiet i sökrutan. Pang! Lektionen är räddad... Här finns i kronologisk ordning en mängd filmsnuttar exemplvis ett klipp från valvakan när Piratpartiet kom från ingenstans och rakt in i Europaparlamentet, ett klipp kring vilken partigrupp Piratpartiet väljer i EP (dessutom interiörbilder från EP i Bryssel), ett annat klipp där en partiföreträdare intervjuas kring politiken med fokus på enfrågepartier, ett annat klipp på den rekordunga tjejen från partiet som också ska ta plats i EP nu efter Lissabonfördraget, en längre och nyligen genomförd intervju med partiledaren från SVT:s morgonsoffa kring att partiet nu ska satsa på Riksdagen och hur de ser på blockpolitiken osv, osv. Jag kollar igenom klippen som de flesta är på några minuter vardera och inser att jag har en kalasbra lektion på gång - här får jag ju in mängder av politik ur många olika perspektiv! De korta klippen ska varvas med diskussioner. Jag tar datorn under armen och traskar till klassrummet. Eleverna dyker upp samtidigt som jag kopplar ihop datorn med projektor och ljud. Då händer det som inte får hända... Inget nätverk! Felsöker och felsöker... Startar om datorn (försöker göra detta utan att eleverna märker och får kallprata under tiden). Testar alla knep jag kan (och det är ganska många) och får ändå ingen kontakt med webben. Attans! Det brukar alltid lösa sig... Vad göra? Lämna eleverna och ringa helpdesk? Hur lång tid tar det då innan lektionen är igång? Känner att jag börjar bli varm. Försöker komma upp med en plan B då eleverna säger "varför sätter du på projektorn" och "vem börjar?". Vem börjar? Vem börjar med vad? Aha, seminarierna... Aha... Vi hade ju planerat om. Oj då. Hm... Just det, de tre sista grupperna skulle ju ha seminarier idag - ett uppsamlingstillfälle så här i slutet av terminen. Opponenter var visst redan utsedda (i vår lärplattform Fronter) och förberedda. Det fanns uppsatser distribuerade (också i Fronter) som skulle ventileras. Hm... Tröskelpedagogik igen. Tänka om. Så ja... Intressanta seminarier och nästa lektion - nästa lektion blir det PIRATPARTIET. Jag tar med mig min röda nätverkssladd som plan B i fall jag mot förmodan skulle få problem med det trådlösa nätverket... Om jag bara kommer ut på webben så kan vi få till en riktigt bra lektion.

Eleverna+Fröken Frida+Webben=SANT

3 kommentarer:

  1. Jag kan gärna utnämna dig till officiell IKT-pedagog du får ett diplom och en namnskylt bara du gör samma till mig. VI ÄR JU REDAN IKT-pedagoger. Sätt det på namnskylten nästa gång det tänker jag göra.

    SvaraRadera
  2. Å, va bra skrivet. Kände verkligen igen mig i stressen du upplevde och vilken bra "nödlösning" du fick till , även om den inte behövdes användas just då. För så är det ju ofta, de bästa lektionerna är inte alltid de som är de välplanerade eller hur ? Bra ord det där, tröskelpedagogik ;)

    SvaraRadera
  3. Håller med Torun till 100%, du är en IKT-pedagog på alla plan, både i klassrummet och i arbetslaget. Kan bara tack för att jag får ta del av alla goda tips och idéer som du sprider omkring dig på väg till och från lektionerna.
    Jag lovar att göra en ny namnskylt till dig.

    SvaraRadera