söndag 1 augusti 2010

Vi som (inspirerade av den här kursen) ska göra en helt annorlunda termin när eleverna kommer i höst - häng på!

Jag kan erkänna att jag hade vissa problem med lösenorden både för att komma in på bloggen och på kurswebben... Efter en medveten paus från kursen (och annat som påminner mig om jobbet) känner jag mig nu inspirerad att både göra klart projektarbetet och det börjar också poppa upp idéer inför skolstarten. Jag vill göra helt andra kursupplägg för mina elever kommande läsår inspirerad av den här kursen... Jag vill, jag vill, jag vill! Men hur ska jag göra för att inte fastna i gamla hjulspår när man bara har någon/några få dagar att planera kurserna innan eleverna kommer! Kan vi utbyta tips och idéer?

8 kommentarer:

  1. Jag tänker likadant. Synd att vi har olika ämnen. Jag har matte och fysik på komvux. Har funderat över om det här med att skriva blogg kan vara ett sätt för eleverna i fysik att dokumentera vad de lär sig, vilka experiment de gör etc. Vad tror du?

    SvaraRadera
  2. å vad spännande att du har möjlighet att använda dig av allt nytt som du lärt dig i kursen! ta till vara på den möjligheten..våga! själv får jag vänta tills jag är klar om en termin eller smyga in lite på praktiken kanske :)

    Det här med att starta en blogg tycker jag är en kanonbra idé. Väv ihop det med något som det ändå skulle göra..

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ingrid - jag tänker köra blogg i höst men med en klass i taget och genom grupparbete dvs. att varje grupp har en blogg. Jag har hört om lärare som låtit eleverna ha varsin blogg och sedan drunknat i arbete pga så stora grupper. Vi använder lärplattformen Fronter och där kan man använda verktyget "forum" för att göra en slags blogg. Jag startar upp ett forum per grupp och sedan kan alla eleverna i gruppen jobba i forumet. Jag har också full kontroll om det skulle hända att det skrivs något olämpligt. Jag lovar att återrapportera hur det går... Jag vill ju testa fler idéer så klart också... Jag tror absolut på blogg i fysik för din del. Absolut. Jag tänker uppmuntra eleverna att lägga in text, länkar och även filmklipp (från ex Youtube) i bloggen. Det borde ju dina kunna göra också, antingen "färdiga" experiment som finns filmade ute på webben men också att de filmar sina egna (ex. med mobilkamera).

    SvaraRadera
  4. Jag tänker att man kan kan ge dem uppgifter varje lektion (eller vecka också) tex. idag ska ert blogginlägg har följande fokus...

    Jag tänker också börja med veckobrev precis som vi har i den här kursen med intressanta länkar, klipp osv. Just det här med klipp märkte jag förra terminen att eleverna älskade...

    SvaraRadera
  5. Jag har tänkt (som du föreslog) en blogg för Fy A och en för Fy B. De läser parallellt eftersom det är ganska få elever. Och att ge dem uppgifter att blogga kring.
    Vi har ingen lärplattform,om det nu inte går att använda FirstClass så. Men annars hade jag tänkt starta bloggar så här t ex:
    http://fysikakomvuxenkoping.blogspot.com/

    Det här kan väl bli min projektuppgift i den här kursen, om jag nu känner att det kan fungera ...

    SvaraRadera
  6. Hoppas att vi får följa hur det fungerar i dina klasser Frida, det är mycket inspirerande!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det låter bra Ingrid! Det finns ju något som heter skolbloggar också om du som lärare vill kunna ha kontroll men å andra sidan är ju du på Vux så det bör väl inte vara några problem. Eftersom jag är på ungdomsgymnasiet känner jag att det är skönt att vi kan "blogga" i lärplattformen så att jag kan gå och redigera om det skulle behövas. Det har det aldrig behövts tidigare men jag har några kollegor som råkat ut för att det skrivits olämpliga saker vid något tillfälle...

    SvaraRadera
  8. Jag ska uppmuntra eleverna att de har mig sig hörlurar/öronsnäckor till mina lektioner så att vissa lektioner med självständigt arbete kan vara att de sitter och läser och kollar på klipp osv i veckobrevet ungefär som vi gör på den här KTH-kursen. Helen - hur skulle jag kunna lägga upp mina veckobrev - också som forum eller?

    SvaraRadera