onsdag 11 augusti 2010

Dags att plocka in krav på IKT i våra platsannonser...

Idag läste en platsannons där en konkurrerande gymnasieskola till den jag arbetar på söker en rektor inför etableringen på vår ort. Om konkurrens i allmänhet och friskolor i synnerhet kan man ju tycka mycket (jag har själv varit med och startat upp en friskola) men jag gillade att den här skolan redan i platsannonsen lyfter fram IKT. Visserligen sist i "kravlistan" men ändå... Nu tycker jag att det är dags att vår förvaltning lyfter fram IKT i annonser när det gäller alla typer av tjänster; skolledare, pedagoger, bibliotikarier, vaktmästare osv. Det ska jag jobba för från min kant i alla fall! Hur gör ni?

Kravlistan från platsannonsen jag såg idag...

Våra förväntningar på dig:
- Att du är en engagerad och närvarande ledare, som leder med både tydlighet och värme.
- Att du helt och fullt omfattar och i praktisk handling kan leva upp till våra ledord ärlighet, medkänsla, mod och handlingskraft.
- Att du brinner för att varje enskild elev ska nå uppsatta studiemål.
- Att ditt professionella fokus ligger på pedagogisk utveckling och coaching av varje enskild lärare.
- Att du "triggas" av möjligheten att få vara med att bygga upp en skola från grunden med mycket höga ambitioner.
- Att du talar och skriver både svenska och engelska.
- Att du har erfarenhet av eller intresse för att utveckla nya pedagogiska grepp baserat på olika IT-verktyg.

3 kommentarer:

  1. IKT borde väl egentligen stå högst upp på listan i dagens samhälle. En inkompetent pedagog vad gäller IT känns för mig som en lärare som bara kan skriva men inte läsa? eller?

    SvaraRadera
  2. Titta där! Vi har ju faktiskt rektorer som också går kursen så det är ju möjligt att de hittar den personer som de verkligen söker ^^

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det var en fin annons! Jag gillar att de betonar engagemang, närvaro, tydlighet, ärlighet, mod, handlingskraft, medkänsla och värme. Jag tror det finns flera skolledare som har visioner, men som glömmer att förankra dem och att tycka om sin personal (och visa det). Jag gillar också att man särskilt nämner att han eller hon ska lägga stor vikt vid att leda den pedagogiska utvecklingen. Jag har fått intrycket att många skolledare är administratörer och varken kan eller orkar ägna sig åt pedagogiska frågor.

    Hoppas rekryteringen går bra!

    SvaraRadera