På Sveriges televisions hemsida hittade jag en debattartikel med rubriken "Vem styr bilden av skolan?" författad av Ulf Lundberg, tidigare Pedagogen i Göteborg och numera undervisningsråd på Skolverket. Han refererar i sin artikel intressant forskning av docent Lennart Grosin vid pedagogiska institutionen i Stockholm som besökt en lång rad skolor runt om i världen och efter detta listat framgångsfaktorer för skolor (oavsett landets fattigdom/rikedom, elevernas sociala bakgrund osv). Jag väljer att citera Lundberg som i sin tur citerar Grosin - här kommer listan:
"ett tydligt och demokratiskt men kraftfullt ledarskap från rektors sida som framförallt inriktas på skolans kunskapsmål
pedagogiskt ledarskap från rektors sida
samarbete mellan lärare om mål och innehåll i undervisning och fostran
höga förväntningar på eleverna med utgångspunkt i att alla är läraktiga samt att skolan och undervisningens kvalitet, inte elevernas bakgrund, är avgörande för deras resultat
uppmuntran och belöning för bra arbete
koncentration till ett begränsat antal teman under lektionerna
interaktion mellan lärare och hela klassen en stor del av tiden samt individualisering där hänsyn tas till elevers ursprung och kunskapsnivå
tydliga normer beträffande rättigheter och skyldigheter i det sociala umgänget i skolan
ordning och reda samt bestämda men måttfulla sanktioner mot dåligt uppförande
positiva relationer mellan lärare och elever som bygger på respekt och ömsesidigt förtroende
lärare som förebilder och auktoriteter
regelbunden utvärdering
föräldramedverkan"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Låter trovärdigt tycker jag!
SvaraRadera