söndag 8 augusti 2010

Lista med framgångsfaktorer för skolor

På Sveriges televisions hemsida hittade jag en debattartikel med rubriken "Vem styr bilden av skolan?" författad av Ulf Lundberg, tidigare Pedagogen i Göteborg och numera undervisningsråd på Skolverket. Han refererar i sin artikel intressant forskning av docent Lennart Grosin vid pedagogiska institutionen i Stockholm som besökt en lång rad skolor runt om i världen och efter detta listat framgångsfaktorer för skolor (oavsett landets fattigdom/rikedom, elevernas sociala bakgrund osv). Jag väljer att citera Lundberg som i sin tur citerar Grosin - här kommer listan:

"ett tydligt och demokratiskt men kraftfullt ledarskap från rektors sida som framförallt inriktas på skolans kunskapsmål

pedagogiskt ledarskap från rektors sida

samarbete mellan lärare om mål och innehåll i undervisning och fostran

höga förväntningar på eleverna med utgångspunkt i att alla är läraktiga samt att skolan och undervisningens kvalitet, inte elevernas bakgrund, är avgörande för deras resultat
uppmuntran och belöning för bra arbete

koncentration till ett begränsat antal teman under lektionerna

interaktion mellan lärare och hela klassen en stor del av tiden samt individualisering där hänsyn tas till elevers ursprung och kunskapsnivå

tydliga normer beträffande rättigheter och skyldigheter i det sociala umgänget i skolan

ordning och reda samt bestämda men måttfulla sanktioner mot dåligt uppförande

positiva relationer mellan lärare och elever som bygger på respekt och ömsesidigt förtroende
lärare som förebilder och auktoriteter

regelbunden utvärdering

föräldramedverkan"

1 kommentar: