fredag 29 januari 2010

Web 2.0, Fronter, Photostory, YouTube och så helg...

Helgen närmar sig med stormsteg... Jag hoppas få tid att sitta ned och börja skriva på inlämningsuppgift 1b och 1c. Just nu har jag många tankar och reflektioner utifrån de delar av kurslitteraturen som berör detta samt hur jag ska få ihop teorin med hur min verklighet som gymnasielärare ser ut. Jag ska också försöka hinna bekanta mig med de diskussionsforum som finns och förhoppningsvis kunna bidra med något där.

Visst är det fantastiskt att kurslitteraturen ligger ute fritt på vår kurswebb men idag har jag ändå beställt de tre tyngsta (i bokstavlig mening) böckerna i tryckt form. Även om jag nu har min TabletPC (och kan anteckna direkt på skärmen) så föredrar nog både jag och mina ögon att läsa på det gamla sättet, i alla fall emellanåt.

Igår var jag på ett IKT-möte på vår förvaltning här i lilla staden och blev i vanlig ordning inspierard av kollegor som jag för några månader sedan inte ens visste fanns (det skiljer nämligen en väg mellan våra olika skolor/enheter). Det hela slutade med att jag och en kollega ägnade gårdagskvällen åt att organisera om allt vår material i den lärplattform som vi arbetar med (Fronter). Det var väldigt roligt! Nu presenteras materialet på ett sätt som jag tror kommer underlätta elvernas lärande. Jag kommer återkomma till det här med lärplattformar längre fram i kursen... Är det någon mer där ute som jobbar med Fronter förresten? I så fall kan vi ju utbyta lite tips och trix...

Vidare är vi nu fem stycken från förvaltningen som har börjat eller ska börja den här kursen. Det kommer vara toppen att kunna bolla idéer och tankar med varandra. Förhoppningsvis ska vi också kunna sprida kunskaper vidare till andra kollegor.

I morgon ska jag träffa min kära mor. Hon arbetar inom förskolan och har precis börjat en kurs på Pedagogen i Göteborg. En uppgift i den kursen var att arbeta med Photostory. Jag tänkte att jag skulle hänga på och så får vi försöka lära oss programvaran tillsammans.

Dagens lektioner (och veckans är slut). I historia jobbar vi med mellankrigstiden och andra världskriget och eleverna blev imponerade av YouTubeklippen där man hör den brittiska radioutsändningen om krigsförklaringen från den 3:e september 1939... Historiens vingslag ekade i klassrummet. YouTube - vilken fantastisk resurs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar