torsdag 7 april 2011

Zaremba granskar svenska skolan i angelägen artikelserie i DN

...tyvärr en hel del som man känner igen sig i... Jag kan dock känna en oro över att artiklar likt dessa kan slå tillbaka på IKT-satsningar då dessa av oinvigda kan anklagas för att leda till "flumskola". Jag är övertygad om att IKT är ett viktigt STÖD för lärande men självklart är det oerhört viktigt med kompetenta lärare (med goda ämnes-, didaktik- och pedagogikkunskaper) som "designar" goda lärmiljöer och förutsättningar för lärande. Av de två artiklar i serien som publicerats hittills tycker jag att del 2 är mest intressant. Del 1: http://www.dn.se/kultur-noje/sa-vandaliserade-kommunen-en-skola Del 2: http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zaremba-en-forolampning-mot-barnen-sa-sankte-skolan-kraven-pa-laskunnighe

2 kommentarer:

  1. Läste tredje delen om Minervaskolan i helgen. Han är så tendentiös att jag knappt orkar engagera mig. Att Minerva skulle vara så kontroversiell är närmast löjeväckande. Skolan är ju väletablerad och vad jag kan förstå den mest populära bland akademikerbarnen. Kan det vara en bidragande orsak till att resultaten är bra? Zarembas refererande av anonymt lärarumssnack om lärarkandidater tycker jag säger mer om Zaremba än om kvalitén på lärarstudenterna.

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt inlägg Lars. Jag har också blivit mer och mer besviken för varje artikel i serien...

    SvaraRadera