onsdag 20 april 2011

24symbols är Spotify fast för böcker och med social reading...

Hur vore det med ett Spotify fast med böcker? Böcker som ligger i det berömda molnet? Är streaming av E-böcker lösningen på problemet digitala böcker vs. upphovsrätt? Dessutom tilltalar social reading mig dvs. kommentarsfunktioner för virtuella bokdiskussioner/bokcirklar i samband med att man hämtar hem en bok. Dessutom är man inte bunden till en speicifik dator/tfn/läsplatta när det gäller det man läser. Pelle Snickars från KB (som jag hänvisat till tidigare) skriver om spanska 24symbols här:
http://www.svd.se/kultur/litteratur/bocker-i-molnet-ger-nya-problem_6103365.svd

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset Frida, hoppas verkligen att du kommer på kursträffen 18 maj på KTH tillsammans med övriga kollegor i Skövde. Vi ser så fram emot att få träffa er :)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte säker på hur du menar att streaming kan möjligtvis lösa upphovsrättsfrågan. Från vad jag kommer ihåg så är streaming fortfarande lagligt, även av copyright-material, men att ladda upp är fortfarande olagligt. Eller? Visst, genom att streama, istället för att ladda ner, skapar man inte nya kopior av ett verk, vilket är en del av problemet många skapare har. Men penga-frågan återstår. Skaparna vill ju ha betalt för att folk läser deras verk.

    Men det var kanske inte så du menade?

    Själv tycker jag mycket om de hemsidor med gratis e-böcker utan upphovsrätt, vilka kan läsas direkt på hemsidorna eller laddas ner.

    /Caroline Levén

    SvaraRadera