lördag 26 mars 2011

Varje strimma borde ha en Facebooksida...

Jag funderar lite grand över det här med strimmorna i kursen... I mitt fall gäller SO-strimman och jag känner ett behov att på ett enkelt och snabbt sätt kunna kommentera, diskutera och tipsa kring både de resurser som finns i strimman och andra SO-resurser som man känner till. Hur har det gått med det man testat med eleverna? Hur skulle man kan jobba med en resurs? Finns andra liknande resurser att tipsa om osv. osv. Eftersom det inte finns några "snabba" sätt att göra detta i lärplattformen (som jag ser det) skulle jag älska en Facebooksida för SO-strimman! Eller finns det någon annan lösning?

3 kommentarer:

  1. Bra idé Frida, varför startar du inte en sådan och testar! Man kan också starta en "projekt"grupp för alla som vill diskutera"SO-strimman" i kursen.

    Vill du kan jag öppna ett grupprum, men det är inte riktigt lika tilltalande och enkelt att använda som Facebook eller Dela(Ning).

    Vi håller just på att försöka undersöka hur vi kunde göra det enklare för kursdeltagare att hitta varandra, ni som har liknande intressen eller läser om samma saker. kanske är en FB-grupp en bra lösning, men om man inte har ett FB-konto då...(dom finns)?

    Vad tycker du och alla andra deltagare?

    SvaraRadera
  2. Vad underbart om det kunde ske i vårt IKT-rum!
    Vi har ju ett sådant som tyvärr knappt används. Vi är ju i vår förvaltning ett 50-tal (?) SO-lärare. Vore fantastiskt om vi kunde samarbta mer inför höstens stora IKT-satsning, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Jag funderar på om lärplattformen är död? I alla fall i nuvarande form? Den struktur som Facebook har gör det så mycket snabbare och lättare... Eller vad tycker ni? Visst kan vi skapa diskussionsforum i KTH-plattformen eller Skövdegängets IKT-rum men det blir väldigt många olika "ställen" att vara på - det är därför jag "röstar på" Facebook - så har man alla sina kontakter och nätverk osv på ett och samma ställe...

    SvaraRadera