måndag 3 januari 2011

Vad kan man skriva om sin arbetsgivare på Facebook?

Ser just nu Aktuellt och funderar över det här att tre personer fått sluta på Volvo (inhyrda via bemanningsföretag) här i min hemstad Skövde efter att ha beskrivit arbetsplatsen i negativa ordalag på Facebook. Jag känner, utifrån det jag vet nu, att Volvo överreagerat och att detta slår tillbaka mot företaget. Självklart är det oerhört viktigt vad man skriver om sin arbetsplats på Facebook men jag tycker att det räckt med samtal och skriftlig varning. Det känns som att den eller de chefer som tagit beslutet inte riktigt har koll på hur Facebook fungerar.

Läs mer om "fallet" och se det aktuella Facebookinlägget här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4271090
http://svt.se/2.22620/1.2285482/inlagg_pa_facebook_kostade_tre_jobbet

Med tanke på jobbrelaterat som jag läst på Facebook så ska nog flera av mina vänner på FB vara glada att de har jobbet kvar (men jag som känner dem tolkar det som står som ironi). Jag har dock avslutat "vänskapen" på Facebook med personer som hängt ut enskilda (ex. kollegor) så att de kan identifieras... Jag känner till ett fall på min skola där en lärare gick för långt och skrev om en elevgrupp men vad jag vet slutade det i ett samtal med chefen och inga vidare åtgärder.

Detta kan bli en bra diskussion med eleverna kring det här med sociala medier (och kollegor också för den delen)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar