söndag 30 januari 2011

Alastair Creelman från Linnéuniversitetet fångar både den nya lärarrollen och det eleverna ska lära sig

Som ny på fortsättningskursen botaniserar jag i gamla veckobrev och fastnade för vecka 48 och en kort intervju med Alastair Creelman från Linnéuniversitetet där han talar om dels en ny lärarroll och också vad eleverna måste få med sig. Något som slog mig som arbetar på gymnasiet direkt var ju just att datorkunskap som kurs försvinner som kärnämne i samband med den nya gymnasiereformen till hösten (GY11) - det är ju en naturlig konsekvens av det Creelman inleder med. Intervjun är en film bland flera andra om sociala medier som producerats av shn - samverkan för högre nätubildning. Du kan se deras sju korta filmer om vad sociala medier är och hur de påverkar samhälle och utbildning (samt vad som menas med att dela dokument, wikis, blogg i undervisningen med mera) här: http://www.larverktyg-snh.se/index.asp?url=http%3A//www.larverktyg-snh.se/lektion.asp%3Fid%3D37%26p%3D37

Varför blev det inbäddade klippet så "smalt"? Jag minns att jag haft problem med detta tidigare men kommer inte ihåg varför det blev så och/eller hur det ska lösas. Någon i mitt "virutella lärarrum" där ute som kan hjälpa mig?


4 kommentarer:

  1. Ditt klipp är inte smalt för mig.
    Tips har du kollat in diskussionen från den 25 nov, OER?

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant att dsikutera hur lärarrollen håller på att förändras. Jag tror inte alla är medvetna om det eller kan det vara så att vissa kört huvudet i marken och vill inte längre vara med. Utvecklingen har kanske gått så fort att det finns de som känner sig så osäkra i sin lärarroll att de inte vågar inse att de kommer att behöva ta till sig de förändringar som är på G:

    SvaraRadera
  3. Vi kanske måste ta ett helhetsgrepp... Istället för att fokusera på en-till-en och Fronter så starta en "större" diskussion kring den nya lärarrollen, vad eleverna ska lära sig, hur våra lärmiljöer ska se ut (även de fysiska lokalerna) osv. Vi har liksom börjat i lite fel ordning. Jag vill att de ska bli mer "lustfyllt" kring den här diskussionen - vi lärare om några älskar ju det livslånga lärandet. Vi ska ha mer kul på jobbet och mer "playful learning" i klassrummen. Alla ska hitta virutella lärarrum att "hänga i", vi måste visa på att det inte är svårt.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för tipset om klippet! Det är väldigt bra. Även om jag vill hävda att vi behöver fakta-/katalogkunskaper också så har Creelman verkligen rätt i att det i dag i alla yrken handlar om att man måste lära och lära om hela tiden.

    Om du vill att ditt klipp ska få plats på bloggen måste du gå in i ditt html-läge och ändra koden. Jag brukar använda bredden 400 istället för, som det är i din film 600 eller annars ofta 560. Samtidigt brukar jag även minska lite på höjden, kanske till 300? Då får klippet plats i bloggens smala textkolumn.

    Lycka till!

    SvaraRadera