tisdag 8 juni 2010

Drägligare arbetsvillkor i Kina betyder att din dator och mobil blir dyrare - är du beredd att betala?

I min undervising i samhällskunskap kommer vi ofta in på globaliseringen, hur tätt sammanflätande vi är på den här planten (främst ekonomiskt)... I en artikel i Ny Teknik som jag hittade på nätet idag refereras uppgifter från New York Times att det kinesiska förteag som uppmärksammats för anställdas självmord nu ska förbättra arbetsvillkoren för sina anställda, bland annat i form av högre löner. Denna högre lönekostnad spås synas på prislapparna i västerländska butiker. Artikeln visar på ett tydligt sätt att våra älskade prylar har ett pris, på fler än en sätt. En intressant diskussion i dina elevgrupper? Eller på nästa middag mer vännerna eller kollegorna? Vilket pris är vi beredda att betala? Är du beredd att betala mer för bättre villkor i tillverkningsländerna? Är jag det? Intressant är också att det i arikeln står att lönerna pressas uppåt i Kina på grund av arbetskraftsbrist. Jag frågar mig också var våra datorer till skolorna kommer ifrån? Finns "etiska koder" när det gäller upphandling i min och din kommun? Läs artikeln i sin helhet här: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article430405.ece

2 kommentarer:

  1. Det finns en mycket bra dokumentär från Kunskapskanalen som tar upp den här problematiken http://www.youtube.com/watch?v=gvkUD8Ds_vg

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Björn för tipset!

    SvaraRadera