söndag 14 mars 2010

Har hänt i verkligheten - enkla tips som kanske passar någon?

Jag har lärt mig hur man spelar in små instruktionsfilmer (eller liknande) och lägger ut dem på YouTube (för att sedan bädda in dem i lärplattformen). Jag använde Windows Live Moive Maker för detta... Här för att stanna!

Jag har inspirerats av kurswebben och skapat diskussionforum för mina elever i vår lärplattform Fronter - det fungerade mycket bra! Här för att stanna!

Jag har skapat "pluggforum" i lärplattformen till eleverna inför prov och hemtentor och en hel del elever har delat kunskaper med varandra den vägen. Här för att stanna!

Inför ett prov i privatekonomi/vardagsjuridik skapade jag en PPT-presentation där jag istället för text lade in klickbara länkar till olika klipp i ämnet (från SVT, YouTube, Unga aktiesparare osv). Detta vara mycket uppskattat av eleverna! Här för att stanna!

Jag har chattat med mina elever när jag inte kunde vara i skolan (sista lektionen inför provet) på grund av vård av sjukt barn! Här för att stanna! Fast jag hoppas ju så klart att vi håller oss friska här hemma...

Jag har bäddat in olika klipp från YouTube på startsidorna i vår lärplattform Fronter. Här för att stanna!

Jag har jobbat vidare med mina startsidor i Fronter (ni som kör samma lärplattform förstår vad jag menar). Här för att stanna!

Jag har lärt mig att göra självrättande läxförhör i vår lärplattform. Här för att stanna!

Jag har lärt mig att använda programvaran OneNote till min TabletPC. Här för att stanna!

Jag har tipsat eleverna om att det finns mängder av lösningar till mattetal och liknande på YouTube (ex. Bondestams kanal för hela kursen i Ma A). Här för att stanna!

Jag har hjälpt eleverna att skapa delade dokument i vår lärplattform. Här för att stanna!

Jag läste KK-stitelsens "Unga nätkulturer" i pappersform (gratis) som en kollega beställde till mig. Den finns ju som pdf bland kurslitteraturen på vår kurshemsida. Lättläst och tankeväckande! Nu ska jag beställa den till hela arbetslaget!

Jag tipsade eleverna om att fota av den fullklottrade tavlan med sina mobiler. Det hade de aldrig tänkt på... Här för att stanna!

3 kommentarer:

  1. Jisses - vad du har hunnit med! Och allt är här för att stanna - helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med en sådan idéspruta! Jag har precis som du känt att man behövt lite tid för att smälta alla intryck men sedan är det bara roligt igen. Jag hade verkligen velat vara med igår men det blir väl fler gånger, hoppas jag.

    SvaraRadera
  3. Så positivt att läsa! Det verkar som om du har öppnat en kran som bara sprutar ut det ena bättre än det andra! Lyckliga dina elever!

    SvaraRadera