lördag 19 mars 2011

Hade IKT kunnat stödja elevernas lärande i "Klass 9A"?

I förra veckans avsnitt av "Klass 9A" såg jag NO-läraren Malin i ett trapphus med en bärbar dator under armen... Då slog det mig att det är ont om IKT på den skolan - i alla fall vad jag sett. Malins dator var nog det första av teknik jag sett på skolan. Har ni kanske sett något som jag inte sett? Inget hade väl kunnat slå seminariet/bokpratet som svenskläraren ledde IRL men visst hade det varit intressant med en kombination med också en elevchat kring boken under tiden de läste? Skulle elverna kanske kunna ha en "bokblogg" där de skriver och reflekterar kring litteraturprojektet? På föräldramötet såg man många till synes engagerade föräldrar och då undrar jag om skolan har en lärplattform där föräldrarna kan få bättre insyn i skolarbetet? Tänk hur lärarnas klassrum i lärplattformen skulle kunna stödja elevernas lärande med målmedvetenhet och tydlighet kring ex. kursmål/syfte, betygskriterier, planering, centrala begrepp, läxor, övningar, repetitionsuppgifter, lösningsförslag med lärarkommentarer, fördjupningstexter för de som vill gå vidare osv.

NO-läraren började äntligen "blomma ut" (given dramaturgi) och stod på katedern och labbade. Jag har själv gjort liknande galna upptåg (och det är ungefär vad eleverna minns av ens undervisning när man träffar dem på stan fem år efter studenten dvs mycket effektfullt) men tänk om hon efter det också visat små klipp (webben är fulla av dem) med varationer av experimenten som hon inte inte kan göra i klassrummet (eller ge eleverna som läxa att kolla in några sådana utvalda klipp om de har en-till-en-datorer)... Har Matte-Johnny tipsat eleverna om Bondestams matteklipp på Youtube (och annat liknande som finns)? För vissa elever kan detta fungera bra när det är dags att räkna hemma på egen hand (den där extra timman som de behöver). De har ju lärarutbildning i staden så varför inte satsa på mattecoach på nätet i samarbete med blivande mattelärare osv. osv. IKT som ett komplement helt enkelt... Tänk vad kul om det kom en driven IKT-pedagog och inspirerade rektorn och arbetslaget i sista avsnittet (men det kommer nog inte hända)...

Diskutera gärna hur IKT hade kunnat stödja elevernas lärande i klass 9A här på min blogg!

5 kommentarer:

  1. Bra att du tog upp detta, Frida! Jag tänkte samma sak när jag tittade på senaste avsnittet.
    Variation är en otroligt viktig komponent, när det gäller att fånga elevernas intresse och tillgodose elever med olika lärstilar. En gemensam genomgång når inte alla (hur bra den än är). Och det finns många klipp på nätet att utnyttja, t ex lyssnade mina elever på ett par "pi-sånger" i måndags (03-14). Och att förstärka NO-experiment med någon simulering eller en film som visar experimentet i någon verklig situation är bra!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg i en debatt som verkar mest handla om att allt var bättre förr, ialla fall de debatter och bloggar som jag följt. Många tror att bara eleverna sitter tysta rakt fram så lär de sig, läraren ska vara någon som står vid katederna och likt en mässa för ut sitt budskap. Läraren ska förmedla kunskap.

    Men jag tror inte på detta jag tror precis som Frida och Ingrid att genom att komplettera med IKT så hade fler av eleverna fått möjlighet till individuella lärstilar men också att tiden för strukturerna, upplägg och kursupplägg blir mer effektiv och ger utrymme för lärande situationer.

    Tycker att det är konstigt att inte "super" pedagogerna inte nämner vilka möjligheter det finns med IKT. Kan det vara så att de själv intehar kunskap att använda IKT i undervsiningen.

    SvaraRadera
  3. Jag vill bara skriva att jag håller med er kloka debattörer! "Superpedagogerna" gör många bra saker (och faktiskt en del mindre bra, särskilt vad gäller coachningen), men de tar inte alls vara på de nya möjligheter som finns i dag och det är synd eftersom de just uppfattas som "landets bästa lärare" av tittarna!

    SvaraRadera
  4. Haha, kanske har ni slagit huvudet på spiken - superpedagoger kan ju inte få "störas" av superdatorer. MEN jag tror att det fortfarande är så att vi lärare är viktigast för att eleverna ska få en bra undervisning. Tekniken ska komplettera vår undervisning och precis som Helen säger möjliggöra att olika elever lär på sitt bästa sätt. Att lära via text, bilder och filmer mm är alltid bäst. Ju fler sinnen som aktiveras, ju bättre inlärning.
    Avsnittet om specialpedagogik kan lära oss massor som vi senare kan ha nytta av i vår lärarvardag. Välkommen tillbaka kära Frida!

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en aspekt på detta är vilken bild "allmänheten" får av skolvärlden genom detta program. Superpedagogerna inger naturligtvis trygghet därför att alla därute "känner igen sig" och alla "vet ju dessutom hur dåligt skolan fungerar idag", en uppfattning som vi som arbetar i skolan inte riktigt håller med om. Införandet av superpedagoger som kan förvandla ett IG till ett MVG på en timme inger naturligtvis förtroende. TV-programmet visar en traditionell skola med traditionell undervisning och jag känner inte igen mig alls, därtill kommer ju ditt intressanta inlägg ang. IKT.

    SvaraRadera