tisdag 27 april 2010

Låt oss skrota läroboken!!! Kan vi inte börja med att debattera ämnet...

Jag har skrotat läroboken i mina kurser i samhällskunskap på gymnasiet men använder boken en hel del i kurser i historia. Nu är min plan att skrota boken i historia i en försöksgrupp till hösten. Vad vinner man och vad förlorar man på lärobokslöst? Jag hoppas att få igång en liten debatt angående detta (både här och i mitt arbetslag). Som introdution tipsar jag om ett filmklipp på temat som våra lärare på KTH-kursen lade ut till oss nu i veckan samt en favoritartikel av Elsa Dunkels som jag tror jag tipsat om tidigare och som du kan läsa här http://www.internetdagarna.se/track/anvandarnas-internet/larobocker-ar-lite-gulliga ... Mr Meyer som ni kan se på filmklippet har en fantastisk blogg också som du hittar här http://blog.mrmeyer.com/ Läs, se och tyck!!! Jag lovar att återkomma snart med mina erfarenheter...

5 kommentarer:

  1. Jag tror också på att våga släppa taget om läroboken, oavsett ämne så finns det så mycket mer att vinna utan att vara slaviskt buden till läroboken. Jag har inga egna erfarenheter av det men funderar på att försöka i Ma A. Naturligtvis är det inte enkelt och det kräver kanske mer av dig som lärare i ett intialt skede, men utan att våga pröva kan man inte vara negativ till det.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Jag har i stort sett kört utan läroböcker under ett par år. Jag undervisar i kurser inom det datavetenskapliga området, så på nätet finns det bra med resurser. På mitt område tycker jag att befintliga läromedel fort blir inaktuella och därmed blir det en stor kostnad när det inhandlas klassuppsättningar med nya böcker ca vartannat år. Min personliga erfarenhet är att jag har lagt mer av informationsinhämtandet på elevernas fria tid, men lektionstiden till att diskutera ämnet och göra övningar. Det finns i bland tillfällen då någon elev inte har läst på, men jag tror att eleven kommit oförbered oavsett bok eller inte. Med att använda nätet och datorer får man även fördelar såsom att ge elever med speciella behov bättre förutsättningar, ge eleverna länkar etc till fördjupningsmaterial och tips om annat som kan beröra ämnet. Om man ser till att uppdatera sitt material får eleverna även en känsla att det är färsk information och därmed kan stimulera mer till inlärning.

    SvaraRadera
  3. Jag har nästan aldrig lärobok numera, speciellt inte i svenska. När det gäller distanskurser är jag dock lite fegare, eftersom det är lättare att utgå från en bok när man nästan aldrig ses. Jag tycker att läroboken är begränsande i diskussionsämnen och eftersom våra elever köper sina egna läroböcker så känns det som om man måste använda en bok så mycket som möjligt. Man är mer flexibel utan bok - även om det naturligtvis också innebär mycket mer arbete, både i att hitta material och i att formulera uppgifter för de studerande så att de hittar det som de behöver.

    SvaraRadera
  4. Hej, i SH var det längesedan som kursen "hängdes upp" på en lärobok. Precis som andra säger: Den blir fort inaktuell. Jag har en ganska "tunn" bok som en grund för G-nivå (då elever ofta efterfrågar detta) men för övrigt bygger jag på med annat material - gärna från nätet. Det fungerar alldeles utmärkt och det kan hållas uppdaterat hela tiden. Vi ser fram emot att ta del av dina kommande erfarenheter.

    SvaraRadera
  5. Jag har skrotat läroboken i matte och det har gått ganska bra. Jag behöver ta till hjälp sidor på nätet som matetboken.se och webbmatte.se. Men i stort sett är eleverna med på att vi arbetar med problemlösning och vi skapar våra egna mattemiljöer.

    SvaraRadera