onsdag 24 mars 2010

De kan inget. De vet inget. De är svaga. Dessutom särskriver de jäklarna.

Alla som arbetar med utbildning bör läsa Anders Mildners kolumn i dagens SvD...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dagens-unga-har-helt-ratt-kompetens_4469275.svd

Hemtjänsten ser dig när du sover - med mörkerkamera

Bra eller dåligt? Eller både och? Det här hade blivit en bra lektion på omvårdnadsprogrammet eller för den delen på teknikprogrammet... Etik, teknik, integritet, den kommunala ekonomin, åldrande och så vidare och så vidare - allt i en lektion..!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/aldre-ska-overvakas-med-kamera_4474655.svd

Grattis till .com - som fyller 25 år!

Uppmärksamma detta i klassrummet genom att ta en diskussion om toppdomäner och källkritik dvs. diskutera med eleverna om skillnader mellan domännamn som .com respektive .edu, .org och så vidare...

Läs mer om världens första .com-adress här http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article745644.ece

Svenska Netcleans programvara hejdar snuskgrubbar på nätet

I dagarna har det återigen rapporteras om snuskgubbar på nätet både i tidningar och nyhetsprogram på TV. Därför var det extra roligt att i dagens Ny Teknik läsa om Göteborgsföretaget Netclean vars programvara stoppar barnporr på nätet. Nu söker de samarbetsavtal med skolor. Läs mer här... http://www.nyteknik.se/33listan/article750134.ece

Om du bara ska följa en enda IKT-blogg så följ Stefan Pålsson

http://omvarld.blogg.skolverket.se/

Vad innebär lärande och bildning i IT-samhället?

Läs Stefan Pålssons intervju med idéhistorikern Sven-Eric Liedmans här http://kollakallan.skolverket.se/informationssokning/bildning/

fredag 19 mars 2010

Högerklicka i Onenote för att blogga skärmutklipp

Upptäckte av en slump att det finns in inbyggd funktion i Onenote (Microsoft Office) som gör att man med ett musklick (nästan) kan blogga länk till ett skärmutklipp man gjort med hjälp av programmet. Oanade möjligheter öppnas! Du gör så här... Plocka in ett skärmutklipp i Onenote på vanligt sätt. Håll sedan markören vid sidan av skärmutklippet när det är inne i Onenote och högerklicka. Du får då alternativet "blogga detta" och sedan är det bara att följa instruktionerna (att välja blogger, att ange ett lösenord och användarnamn första gången osv). Missa inte att klicka publicera uppe till höger... Klart!

onsdag 17 mars 2010

Fantastisk förmiddag med Stefan Landin från Gapminder


I måndags var jag och lyssnade på en fantastisk tretimmars föreläsning med Stefan Landin från stiftelsen Gapminder. Stefan var en nästan lika rolig och entusismerande föreläsare som Hans Rosling himself (mycket gott betyg för er som känner till Rosling) och det blev en väldigt bra förmiddag på tre timmar som inte bara handlade om Gapminder.org utan lika mycket om hur vi skapar våra bilder av världen och om den förlegade uppdelningen i "I-länder" och "U-länder" (eller nord och syd)... Gapminder är ett fantastiskt verktyg i undervisningen men det har varit ganska svårt (tycker jag) att använda det. Det finns nu lite nyheter i Gapminder som jag tycker att du ska testa bland annat videos men också "gapminder labs" med ett antal färdiga presentationer (bland annat om de big four dvs. USA, Kina, Indien och EU). Gapminder såldes för några år sedan till Google men än så länge har det inte släppts så mycket på den fronten. Det är stora saker på gång (det som Google släppt hitills är intressant och det ska jag visa i ett inlägg längre fram). Så länge som Gapminder.org är bättre än Googles varianter så kommer stiftelsen Gapminder att fortsätta driva Gapminder.org. Har du inte redan testat så gör det - särskilt om du undervisar i samhällskunskap, internationell ekonomi, naturkunskap, engelska och så vidare... Det finns ett nyhetsbrev som det kan vara värt att prenumrera på.

Träff IRL

Igår var det dags för en kursträff in real life! Vi är nu nio (!) stycken från vår utbildningsförvaltning som börjat kursen. Helt fantastiskt! Vi arbetar på tre olika skolor men samarbetar dels genom våra bloggar och dels genom ett "KTH-rum" i vår lärplattform. Det här var första gången vi träffades i verkligheten och det blev i form av After Noon Tea på ett av stadens näringsställen... Hedersgäst var förvaltningens IKT-strateg! Jag fick lov att fotografera detta historiska tillfälle (och publicera på bloggen) men mina nyfunna vänner kände så klart inte till vilken värdelös fotograf jag är... Jag tyckte att det var väldigt roligt och inspirerande att träffas. Tyvärr var vi inte fulltaliga pga sjukdom med mera men det blir nog snart en träff igen... Jag tycker att jag får ut mycket mer av kursen genom detta samarbete på hemmaplan.

måndag 15 mars 2010

Bläddra i världens mest kända böcker hos British Library och deras Online Gallery...

Det i särklass mest fascinerande jag hittat på nätet under 2010..! Helt oroligt! Missa inte berättarrösten också... Vilken fantastisk resurs för undervisning i historia, svenska, engelska och religion (med flera ämnen)!


Låt eleverna enkelt skapa digitala tidslinjer med TimeRime


Instruktionsfilmen är inte så bra men titta en stund på den och gå sedan direkt till hemsidan - jag lovar dig att du kommer bli fast där ett tag! Jag kommer låta eleverna göra egna tidslinjer historia. Om jag undervisade yngre barn (eller äldre barn fast i främmande språk) skulle jag låta dem skapa tidslinjer om sig själva och sedan presentera det muntligt!

En ny tid och nya sätt att "tjata" på elever...

Varje gång de kommer in i det virtuella klassrummet i historia så...

söndag 14 mars 2010

Har hänt i verkligheten - enkla tips som kanske passar någon?

Jag har lärt mig hur man spelar in små instruktionsfilmer (eller liknande) och lägger ut dem på YouTube (för att sedan bädda in dem i lärplattformen). Jag använde Windows Live Moive Maker för detta... Här för att stanna!

Jag har inspirerats av kurswebben och skapat diskussionforum för mina elever i vår lärplattform Fronter - det fungerade mycket bra! Här för att stanna!

Jag har skapat "pluggforum" i lärplattformen till eleverna inför prov och hemtentor och en hel del elever har delat kunskaper med varandra den vägen. Här för att stanna!

Inför ett prov i privatekonomi/vardagsjuridik skapade jag en PPT-presentation där jag istället för text lade in klickbara länkar till olika klipp i ämnet (från SVT, YouTube, Unga aktiesparare osv). Detta vara mycket uppskattat av eleverna! Här för att stanna!

Jag har chattat med mina elever när jag inte kunde vara i skolan (sista lektionen inför provet) på grund av vård av sjukt barn! Här för att stanna! Fast jag hoppas ju så klart att vi håller oss friska här hemma...

Jag har bäddat in olika klipp från YouTube på startsidorna i vår lärplattform Fronter. Här för att stanna!

Jag har jobbat vidare med mina startsidor i Fronter (ni som kör samma lärplattform förstår vad jag menar). Här för att stanna!

Jag har lärt mig att göra självrättande läxförhör i vår lärplattform. Här för att stanna!

Jag har lärt mig att använda programvaran OneNote till min TabletPC. Här för att stanna!

Jag har tipsat eleverna om att det finns mängder av lösningar till mattetal och liknande på YouTube (ex. Bondestams kanal för hela kursen i Ma A). Här för att stanna!

Jag har hjälpt eleverna att skapa delade dokument i vår lärplattform. Här för att stanna!

Jag läste KK-stitelsens "Unga nätkulturer" i pappersform (gratis) som en kollega beställde till mig. Den finns ju som pdf bland kurslitteraturen på vår kurshemsida. Lättläst och tankeväckande! Nu ska jag beställa den till hela arbetslaget!

Jag tipsade eleverna om att fota av den fullklottrade tavlan med sina mobiler. Det hade de aldrig tänkt på... Här för att stanna!

Tillbaka på kurswebben efter en tids frånvaro

Under några veckors tid har jag av lite olika anledningar inte hunnit lägga så mycket tid på kursen. Detta ska det nu bli ändring på! När jag började kursen upplevde jag att jag kväll efter kväll "sögs in" i kurswebben och att jag lade ned väldigt mycket tid på kursen och också på att testa olika idéer i klassrummet med eleverna. Detta upplevde jag dock inte som något jobbigt utan enbart roligt. Verkligheten gjorde dock att jag fått lov att hålla låg profil både på kurswebben och på bloggen.

Efter denna brasklapp kan jag meddela att jag nu är tillbaka på KTH igen (tycker det är lika roligt att säga det varje gång) och har idag äntligen skickat in en del inlämningsuppgifter som legat 3/4-delsfärdiga och skräpat i min dator. Jag kan ärligt påstå att det hade sina fördelar att få ta en paus i kursen eftersom jag uppelevde att det blev väldigt många intryck i början och att jag emellanåt kände mig ganska så snurrig. Tid att smälta intryck, tid att testa olika verktyg i klassrummet och tid också att läsa lite i kurslitteraturen (för det gjorde jag även när jag låg lågt) har gjort att det känns det som om jag nu börjar hitta lite struktur och att det gick förvånansvärt lätt att slutföra inlämningsuppgifterna... Skönt! Vi får hoppas att det håller i sig...

fredag 12 mars 2010

Det kom en intressant presentation per mail...

fredag 5 mars 2010

Intressant konferens om e-lärande i Göteborg på onsdag...

För sent för att anmäla sig? Svårt att komma loss från jobbet med så kort varsel... Det är nog många nyhetsbrev som jag måste börja prenumrera på för att inte missa "godis" här hemma i Västra Götalandsregionen...

http://www.vkf-samverkan.se/doc/VKFkonferenspres2010.pdf

Synen på bildning...

Dagens understreckare i SvD skissar en bild av synen på högre utbildning under 60-tal, 80-tal, nutid och framtid och avslutas med orden: "Alternativet till utbildningsfabriken och den ekonomistiska synen på utbildning tycks ligga i en förnyelse av bildningstanken, en humboldtsk vision för vår tid där utbildningens humanistiska och demokratiska funktioner förstås utifrån nya förutsättningar i en värld av globalisering och massutbildning."

Läs mer om synen på kunskap, bildning och högre utbildning i idéhistorikern Henrik Bohlins artikel här... http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/bildning-en-vag-till-global-medkansla_4377909.svd